דלג לתוכן העמוד

מיטבי לכת

מקטע מספר 6: מחניון הר יהורם לחוף אלמוג, מפרץ אילת

מרחק: 13.5 ק"מ

תוואי המסלול: הליכה מתונה לאורך הכביש, הליכה בשיא גובה לאורך הרי אילת במגמת ירידה מתונה עד למעבר צפרא, ירידה במצוקי גשרון, עלייה תלולה במעלה גשרון, ירידה לנחל צפחות, עלייה תלולה להר צפחות וירידה תלולה לחוף הים.

זמן הליכה משוער: 6-8 שעות.

שעת התחלת המסלול: לא מאוחר מ- 07:00 בבוקר.

נקודות מים לאורך המסלול: בסוף המסלול בשמורת חוף אלמוג ובעיר אילת

צל: מרבית המסלול ללא צל, למעט עצי שיטה

מפה: קישור למפה

תיאור השביל:

נצא מהחניון בהליכה בדרך עפר מערבה לאורך הכביש, כק"מ של הליכה, נחצה את הכביש מערבה בזהירות לכיוון השלטים המראים הר יואש ונחל גשרון, במקום ישנה רחבת חנייה ובמקרים רבים יש במקום מטיילים המחנים את רכבם, לטובת עלייה לפסגת הר יהורם. המעוניינים יכולים לעלות לפסגת הר יהורם כ20 דקות הליכה לטובת תצפית היקפית על הרי אילת וראש מפרץ אילת. זהו היום המיוחד בשביל EDT יום ההליכה האחרון ויש האומרים המיוחד והיפה ביותר בשביל. הרי גרניט מסיבים היורדים בתלילות אל הים האדום, מראה מרהיב במיוחד.

השביל שלנו המסומן בסימון "שביל ישראל" ושביל כחול מקיף את הר יואש ממערב בין גבעות אבן חול צבעוניות. בסמוך לנו ניתן לראות את גדר הגבול בין ישראל למצרים. למרגלותינו קניון הבנוי אבן חול אדומה. כ1.5 ק"מ מנקודת חציית הכביש יוצא מהשביל שלנו שביל שחור ימינה, אנחנו ממשיכים ישר ולא פונים בשחור. השביל ממשיך דרומה ומתחיל בירידה אל נחל גשרון. הירידה יחסית מתונה ובהמשכה קטע קצר ותלול היורד לערוץ צר ובו הותקנו מעקות ויתדות בטיחות.

אנו ממשיכים דרומה בשביל כק"מ נוסף , נחלוף על פני סימון שבילים אדום הפונה מזרחה (שמאלה), ק"מ נוסף של הליכה עם שני מפלים קטנים ונגיע לצומת עם שביל ירוק במקום המכונה מעבר צפרא. הליכה של כ500 מטרים ונחצה כביש בו משתמשים רכבי הסיור של הצבא לאורך הגבול. ק"מ נוסף של הליכה והגענו לתחתית מעלה גשרון. הטיפוס במעלה גשרון אינו פשוט, אך המרחק קצר, במהלך העלייה תצפית מרשימה אל הר רחבעם, חרוט לבן הבנוי סלעי גיר. השביל הכחול יורד אל נחל רחבעם, ואילו אנחנו ממשיכים דרומה ופונים ימינה עם סימון שבילים שחור. לאחר הפניה ימינה, אנחנו ממשיכים בטיפוס קל על המצוק של הגשרון. ק"מ של הליכה ואנחנו נפגשים בשביל אדום. נמשיך בשביל האדום כשני ק"מ, לימיננו נראה את נחל גשרון למטה, אנו במגמת עלייה מתונה ובדרכנו נפגוש בולבוסים רבים, אותם כבר ראינו בצוקי תמנע. "שביל ישראל" ממשיך דרומה כ1.5 ק"מ נוספים ועושה דרכו בירידה מתונה אל עבר נחל צפחות. אנו משתלבים עם סימון שבילים ירוק בהמשך מגמה דרומה. הליכה מתונה של ק"מ בנחל צפחות ואנו נמצאים בתחתית המעלה להר צפחות.

תיבת הידעת:

הגבול בין ישראל למצרים נקבע במקור על ידי הבריטים והתורכים בשנת 1906. התורכים שלטו אז בארץ ישראל ואילו לבריטים ששלטו בפועל במצרים היו אינטרסים כלכליים ופוליטיים רבים ובהם תעלת סואץ. בריטניה רצתה לדחוק את ההשפעה התורכית ממצרים ולכן לחצה על קביעת קו גבול ברור בין מצרים לשלטון התורכי. הקו נקבע כקו ישר בין רפיח לעקבה. בלחץ קצין תורכי מבריק בעקבה בשם רושדי פאשה, אשר הקים תחנת משמר באום רשרש ובטאבה, הרוויחו התורכים את חופי צפון המפרץ בצדו המערבי וכך זכתה לימים מדינת ישראל בחוף מפרץ אילת.

העלייה להר צפחות תלולה מאוד, השביל מתחיל בערוץ תלול, ההליכה הקצרה במעלה מעודדת את ההמשך, מגיעים לאוכף רחב וממשיכים בשביל עד לפסגת ההר. מולו נשקף נוף מרהיב, הים האדום, הרי אדום, העיר עקבה בצדו השני של מפרץ אילת, את שוניות האלמוגים ניתן לראות היטב מתחת למים הכחולים צלולים של המפרץ. מבט ימינה ונראה את הרי סיני המרשימים ואף את אי האלמוגים הסמוך לטאבה. לאחר שנהנינו מהנוף המשכר, הליכה בת שעה תביא אותנו לחוף הים. חוצים את הכביש בזהירות.

הכי טוב לסיים 6 ימי הליכה מדבריים, ברחצה במים קרירים.

בשמורת חוף אלמוג של רשות הטבע והגנים ניתן לשכור ערכת צלילה, במקום יש מזנון, שירותים, מקלחות וכסאות נוח.