דלג לתוכן העמוד

מיטיבי לכת

מקטע מספר 5: חניון נחל שחורת לחניון הר יהורם

מרחק: 13 ק"מ

תוואי המסלול: הליכה בקניון שחורת, מעבר מפלים קטנים המצריכים מעט טיפוס. הליכה בנחל שחורת, עלייה בשלוחה תלולה, ירידה בשלוחה אל ערוץ הגיא האבוד, עלייה בשלוחה, ירידה אל נחל נטפים, עלייה לאורך נחל נטפים ועלייה בשביל המטפס להר יהורם.

זמן הליכה משוער: 6-8 שעות.

שעת התחלת המסלול: לא מאוחר מ- 07:00 בבוקר.

נקודות מים לאורך המסלול: נכון להיום, אין מים במסלול. נקודת מים עתידית בחניון נחל שחורת. נקודת מים עתידית בחניון הר יהורם.

צל: רק במהלך ההליכה בקניון שחורת ובקטע ההליכה בנחל נטפים.

מפה: מצורף קישור

תיאור השביל:

נצא מחניון הלינה בשביל המסומן בסימון "שביל ישראל" ובסימון כחול מערבה אל הנקודה בה היינו אתמול בסיום ההליכה. הליכה קצרה של 15 דקות תביא אותנו אל הכניסה לקניון שחורת. משמאלנו לאורך הדרך קיר גבוה מאוד של תלכיד נחלים, המעיד על שיטפונות העבר בנחל ועל חומרי הסחף שנשטפו בו. הכניסה לקניון מרשימה מאוד, צבעי הסלע אדום, שחור, ורוד מעידים על סלעי יסוד קדומים בני מאות מיליוני שנים. הליכה קצרה ואנחנו בקיר המפל הראשון, קירות ההרים סוגרים על הנחל משני עבריו וההליכה בצל המלא נעימה וקרירה. מרחק הליכה קצר נוסף ואנחנו בקיר המפל השני, נדרש למעט מאמץ לטפס אותו. הפסים הרחבים בסלעים בעלי הצבע האדום – ורוד הם גופי מחדר, דייקים של חומר מגמתי שעלה לתוך סלעי היסוד והתמצק בסדקים. עם סיום ההליכה בקניון, נפתח הנחל ומתרחב ובמקום מספר עצי שיטה יפים. סך ההליכה בקניון היא כ1.5 ק"מ. בנקודת סיום הקניון ניפגש בצומת שבילים, אדום הפונה ימינה (צפונה), וירוק הממשיך ישר עם הנחל (צפון-מערבה), השביל שלנו פונה דרומה (שמאלה) ומתלכד עם סימון שבילים אדום.

אנו מתחילים בעלייה לאורך קו שבר גיאולוגי, המפריד בין הר הגיר מימין לנו (הר שחורת) לבין מצוקי קניון שחורת השחורים משמאל לנו. זהו שבר גדול שיצר את מגוון הנופים הדרמטי של הרי אילת והביא לעליית סלעי היסוד מהשכבות התחתונות, כלפי מעלה בסולם הסלעים הגיאולוגי. בתוספת לכוחות הבלייה, נוצר נוף ובו סלעי יסוד שמופיעים עם סלעי גיר זה מול זה. הליכה מאומצת של 1.5 במעלה השביל תביא אותנו בסופה על מצפה הר שחורת המשקיף על הערבה וראש מפרץ אילת.

ירידה של 1.5 ק"מ בכיוון דרום, מביאה אותנו אל ערוצו של נחל רודד, בדרכנו ניפגש בשביל שחור הפונה לגיא האבוד. שביל הלוך ושוב קצר זה (0.5 ק"מ לכיוון) יביא אותנו לקירות יפים של אבני חול. השביל שלנו ממשיך במגמה דרומה בערוצו הרחב של נחל רודד, מרחק קצר ונפגוש בשביל כחול הפונה ימינה (מזרחה), אנחנו ממשיכים בשביל שלנו דרומה והוא מתלכד עם סימון שבילים שחור. הליכה של 1.5 ק"מ ואנחנו מגיעים לצומת שבילים נוסף עם שביל כחול. השביל הכחול מוליך אל עבר אתר עתיקות ובו שרידי מבנים הרוסים ומחצבה קדומה שהתה בשימוש בתקופה הביזנטית (מאות 4-7 לספירה).

השביל ממשיך דרומה בערוץ נחל צר ומטפסים במעלה הערוץ אל קו פרשת המים, יורדים בערוץ נוסף בדרכנו אל נחל נטפים, שם ניפגש עם סימון שבילים ירוק המצטרף לשביל שלנו, כאן פנינו  מערבה (ימינה). בנחל נטפים יש לנו 3 ק"מ של הליכה באפיק נחל עם בולדרים ענקיים ורבים, מצוקים מרשימים ושיחי צלף רבים המציצים בדפנות הסלעים. השביל, אינו מתחיל בערוץ עצמו, אלא הולך על גבי השלוחה הצפונית של הנחל ולאחריה, לאחר כק"מ של הליכה, יורד השביל אל הנחל עצמו. 2 ק"מ של הליכה בערוץ הנחל ואנחנו מגיעים לנקודת הנביעה החשובה של הרי אילת, עין נטפים.

עין נטפים (עין אל קטר בערבית) הינו מעיין שכבה זעיר הפורץ בתחתית מפל ענק בנחל נטפים. מי המעיין מובלים לשוקת בטון זעירה. השוקת נבנתה על ידי השלטון הבריטי אשר ניסה ליצור נקודות מרכזיות לאוכלוסייה הבדואית באזור. לאחר שנהרסה חודשה השוקת על ידי מדריכי בית ספר שדה אילת. המעיין הינו נקודת המים הקבועה היחידה בכל מרחב הרי אילת וככזה מרוכזת סביבו פעילות בעלי חיים ענפה. אל המעיין מגיעים דרך קבע: יעלים, שפנים, קוצנים, עטלפים ועוד.

הידעת:

מעין שכבה הוא מעין הנובע בקו מגע בין שכבת סלע המכילה מים לבין שכבת סלע שהינה אטומה לחלחול מים. קו מגע בין שכבות שכאלו הינו מצב שכיח. עם זאת, על מנת שיפרצו המים מהסלע יש צורך בחשיפת נקודת המגע. מסיבה זו נפוצים מעינות השכבה בגדות נחלים, מצוקים וכד'. עין נטפים נובע בקו המגע בין סלע גיר (המרכיב את גוף המפל בו נובע המעיין) לבין שכבת חרסית. המים הנובעים בעין נטפים הינם מים המחלחלים בסלע במשך שנים רבות עד אשר נפגשים עם שכבת החרסית ונובעים אל פני השטח. סיבה זו היא הגורם לכך שגם לאחר רצף שנות בצורת ממשיך המעיין לזרום.

בנקודה זו סיכויים גבוהים מאוד להיפגש עם יעלים ושפני סלע, מקום נהדר זה הוא נאת טבע אמתית בלב מדבר צחיח קיצון. לאחר הפסקה ומנוחה קצרה בעין נטפים, נתחיל בטיפוס משמעותי עם השביל שלנו במגמה דרומה, לאורך העלייה הותקנו מעקות ויתדות לעזר המטיילים. בסיום העלייה, בנקודת המפגש עם השביל השחור, אנחנו נפרדים מסימון "שביל ישראל" הממשיך כדרך עפר לכיוון הר יואש. אנחנו פונים ימינה (מזרחה) וממשיכים בשביל שחור צר יותר, ק"מ בודד של הליכה ואנחנו בחניון הלינה הר יהורם.

נקודת לינה: חניון לילה הר יהורם

בחניון לינה ישנו הר ספריית "שביל ישראל", במקום נהוג להחליף ספרים עם מטיילים נוספים.