דלג לתוכן העמוד

מקטע מספר 4: מאגם נחושתן לנחל שחורת

מרחק: 21.5 ק"מ

תוואי המסלול:

זמן הליכה משוער: 8-10 שעות.

שעת התחלת המסלול: לא מאוחר מ-07:00 בבוקר.

נקודות מים לאורך המסלול: נקודת התחלה באגם נחושתן. בבאר אורה (2 ק"מ מהשביל). בחניון לינה רחם/עתק ישנה נקודת הטמנת מים של מטיילים.

צל: מועט, בנחל רחם (5 ק"מ נקודת היציאה) יש עץ שיטה ענק, לאורך נחל רחם עצי שיטה רבים, בחניון הללה רחם עתק  ולמרגלות ההרים, בגבי רחם יש צל כל שעות היום ובדקלי רחם. ממעלה עמרם ועד לחניון הלינה הצל בהתאם לשעות היום בדופן ההרים.

תיאור השביל:

אנו נפרדים מפארק תמנע ועושים דרכנו בשביל דרומה. הקילומטרים הראשונים יעברו מחצבות נחושת נטושות ומטמנת פסולת. השביל נוח להליכה וקטע ההליכה מהפארק ועד אתר הפסולת הוא 3 ק"מ אותם נחלוף תוך שעה של הליכה. עזיבת השטח המופר, תחזיר אותנו שוב אל הטבע הבתולי של הרי אילת. מרחק הליכה קצר יוביל אותנו אל עץ שיטה ענק במרכזו של נחל רחם, זו נקודת מנוחה מקסימה לשעת בוקר מוקדמת. בעץ נבחין גם בטפיל הנפוץ הוא הרנוג השיטים בעל הפרחים האדומים העזים.

הידעת:

הרנוג השיטים הוא צמח טפיל הנטפל בעיקר לעץ השיטה ומכאן שמו. ההרנוג הוא צמח סודני שהגיע לערבה על ידי ציפורים שהפיצו את זרעיו לאורך השבר הסורי אפריקאי. פרח ההרנוג בצבעו האדום העז, מושך את הציפורים וכך הוא מבצע האבקה. זרעיו של ההרנוג נמצאים בקצה הפרחים, הזרעים נדבקים לציפורים (בעיקר צופיות) מתחת למקור, אלו מנסות להסיר את הזרע הדביק על ענפי העץ וכך נדבק זרע חדש המשריש עצמו לצינורות ההולכה של השיטה.

מעץ השיטה הגדול אנו ממשיכים בשביל בכיוון כללי דרום – דרום מערבה לאורכו של נחל רחם הרחב ובו עצים שיטה רבים. שעת הליכה תוביל אותנו אל צומת שבילים עם שביל אדום ודרך עפר בלתי מסומנת המוליכה אל היישוב באר אורה. (מצומת השבילים ניתן להגיע בשעה הליכה אל היישוב באר אורה. במרכז היישוב, מכולת, שירותים, ברזיית מים ומספר צימרים).

השביל ממשיך דרומה בדרך עפר רחבה ונוחה בצדו המזרחי של נחל רחם בסמוך להרי הגיר היפים. 2 ק"מ, כ-45 דקות לערך של הליכה יובילו אותנו אל מפגש הנחלים רחם ועתק. במקום עצי שיטה רבים, פינות צל יפות בשולי ההרים וחניון לינה המסומן בשלט. בנקודה זו, מטיילים מטמינים מים.

מחניון הלינה במפגש רחם ועתק, השביל ממשיך דרומה בנחל רחם לאורך כ-5 ק"מ בתוואי בו הנחל רחב וההליכה נוחה. הנחל נעשה צר עם ההתקדמות שלנו דרומה, במקומות מסוימים ישנם בולדרים אותם צריך לעבור, קטע קניוני קצר ויפה של הנחל. בנקודת המפגש עם סימון שבילים ירוק הפונה מערבה לכיוון נחל שני, אנו ממשיכים דרומה במעלה נחל רחם. בקטע זה הנחל קניוני והשביל מטפס לחלקו הימני (מזרחי) של הנחל, הליכה של כ-500 מטרים בשביל מעל לאפיק תחזיר אותנו אל הנחל המרכזי. בנחל מספר מפלים קטנים, אותם יש לטפס עד ההגעה לגבי רחם. הגבים מתמלאים במים לאחר השיטפונות, זו נקודה יפה ומוצלת להפסקה והתרעננות. מי שזכה להגיע למקום לאחר שיטפון, יכול להנאות מרחצה קרירה במי המדבר. הליכה של ק"מ נוסף מהגבים תביא אותנו אל קבוצת דקלים בנחל לצד מקבץ עצי שיטה יפים.

מנקודת העצים, "שביל ישראל" מתלכד עם שביל המסומן בכחול, אנו ממשיכים ב"שביל ישראל" ובנתיב הכחול דרומה ונטפס בערוץ צר עד לראש מעלה עמרם. הליכה קצרה של קילומטר תפגיש אותנו עם שביל אדום, כאן נדע כי סיימנו את הטיפוס. לאחר שצילמנו תמונות נוף מרהיבות של הערבה וראש מפרץ אילת, נרד בשביל שלנו מטה לכיוון גבעות החול הצבעוניות. במהלך הירידה ניפגש בשבילים היורדים אל עבר עמודי עמרם, שביל כחול ומיד לאחריו צומת שבילים אדום וירוק. כל השבילים פונים שמאלה. אנחנו ממשיכים כל הזמן ישר ב"שביל ישראל" במגמה דרומה, החל מקטע זה השביל מתלכד עם סימון שבילים שחור.

הליכה בנחל בכיוון דרום לאורך 1.5 ק"מ לצד גבעות אבן חול מרשימות ובהם גם עמודי אבן חול גבוהים במיוחד, עד שהנחל מתרחב. חצי ק"מ לאחר התרחבות הנחל נפגוש דרך עפר המסומנת אדום, נחצה אותה בדרכנו דרומה, וחצי ק"מ נוספים של הליכה מתונה יביאו אותנו אל מלכודת טורפים עתיקה הנמצאת בסמוך לשביל. המלכודת נמצאת מצפון לגבעת אבן חול והיא בצורת מבנה מאורך הבנוי נדבך אבנים בודד. מנקודה זו אנו ממשיכים דרומה כ250 מטרים, יורדים בדרדרת אל נחל שחורת. לנקודה זו נשוב גם מחר. בשלב זה עלינו ללכת מזרחה כחצי ק"מ עד לחניון הלינה בנחל שחורת.

הידעת:

חוקרים ישראלים גילו כי תושבי המדבר הקדומים השתמשו במלכודות אבן כדי לצוד נמרים, צבועים, קרקלים וטורפים אחרים כבר לפני 5,200 שנה. מלכודות אלו מוכרות בשמן כמלכודות נמרים, נראות כגלי אבנים, אך למעשה מדובר בתאים חלולים, מוקפים קירות אבן ומחופים במשטחי אבן. מלכודות האבן אינן נדירות באזורנו וגם לא נחשבות נחלת העבר הרחוק: הן נפוצות במדבריות המזרח התיכון מסיני ועד תימן, ומופיעות בתיאורים מהמאות ה-19 וה-20. המלכודות שימשו לתפיסת חיות טרף שאיימו על עדריהם של תושבי המדבר. פיתיון בשר נקשר לחבל במעבה המלכודת, והחבל נמתח מעל אבנים בלתי יציבות בגג המבנה. ברגע שהטורף נגס בפיתיון, האבנים הבלתי יציבות התמוטטו, החבל השתחרר ואפשר לאבן כבדה ליפול במאונך ולחסום את היציאה. בעבר חיו נמרים רבים במדבר הישראלי, אולם עד אמצע המאה ה-20 הם נכחדו כמעט לחלוטין.